Martin Lesage

Martin Lesage holds bachelor’s degrees in engineering computer science (1991) and in management computer science (1994) from Laval University. He then completed a master’s degree in Information Technology (2006) and a Doctorate in education (Ph.D.) from the Université du Québec à Montréal (2020). He had Professor Gilles Raîche (https://griemetic.ca/en/team/gilles-raiche-2/ ) as thesis director as well as Professor Martin Riopel (https://www.crifpe.ca/members/view/3149) as co-supervisor. Martin Lesage is a combat engineer in the Canadian Reserve Forces (http://www.army-armee.forces.gc.ca/en/reserve/index.page ) since 1982and has now the rank of Warrant Officer.

His thesis subject concerns the distance assessment of teams or the assessment of E-Learning (E-Learning Assessment or E-Assessment) according to educational assessment criteria and in particular on the design of Internet sites which evaluate teams with several levels of hierarchy. The latter type of assessment is called « Hierarchical Aggregate Assessment (HAA) ». One of the main characteristics of this type of evaluation is the use of an aggregation function which makes it possible to assess teams with several levels of hierarchy.

Within the framework of his doctoral project, two Internet applications were developed, the first being a teamwork assessment website with several levels of hierarchy programmed in PHP language and supported by a MySQL database which includes the implementation of an aggregation function. The second application is the development of an activity module which implements the aggregation function in MOODLE and allows this platform to evaluate teams with several levels of hierarchy. Future research in this area will focus on the development of computer applications for the assessment of teams with several levels of hierarchy in parallel programming.

 

PUBLICATIONS

Articles de revues scientifiques / Journal papers

 Lesage, M., Riopel, M., Raîche, G. et Sodoké, K. (2008). IMS-QTI Sub-standards in Computerized Adaptive Testing and Interfacing. International Journal of Advanced Media and Communication (IJAMC), 2 (2), 115-137.

 

Lesage, M., Raîche, G., Riopel, M., Fortin, F. et Sebkhi, D. (2014). An E-Assessment Website to Implement Hierarchical Aggregate Assessment. World Academy of Science, Engineering and Technology, International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic, Business and Industrial Engineering, 8 (2), 925 – 933.

 

Lesage, M. (2016). Hierarchical Aggregate Assessment (HAA): An Assessment Process of Teams with Several Levels of Hierarchy in Education. Creative Education (CE), Scientific Research Publishing (SCIRP), 7 (14), 1974-1994. doi: 10.4236/ce.2016.714200.

 

 

Livres et Manuscrits / Books and Manuscripts

 

 

Lesage, M (2004). Notes de cours d’intelligence artificielle (INF-382-99), Département de mathématiques, d’informatique et de génie, Université du Québec à Rimouski, No de référence : 212017.

 

Lesage, M (2004). Notes de cours de programmation orientée objet en C++ (INF-112-03), Département de mathématiques, d’informatique et de génie, Université du Québec à Rimouski, No de référence : 212134.

 

Lesage, M (2002). Notes de cours de Génie Logiciel II (INF-232-99), Département de mathématiques, d’informatique et de génie, Université du Québec à Rimouski.

 

Thèse et Mémoires / Thesis

 

Lesage, M. (2020). Mise à l’essai fonctionnelle d’une application Internet pour l’implantation d’un processus d’évaluation hiérarchique des apprentissages. Thèse de doctorat inédite, Université du Québec à Montréal (UQÀM), Montréal.

 

Lesage, M. (2006). Le développement d’un plugiciel de travail collaboratif pour la plateforme Articiel. Mémoire de maîtrise inédit, Université du Québec à Montréal (UQÀM), Montréal.

 

 

 

Chapitres de Livres ou Ouvrages Collaboratifs / Book chapters and collaborative work

 

Lesage, M., Raîche, G. (2020). Conception d’une application d’évaluation hiérarchique des apprentissages. Dans G. Raîche et N. Talbot (Dirs.), Des mécanismes pour assurer la validité de l’interprétation de la mesure en éducation – Volume 4 : Interdisciplinarité de la mesure et de l’évaluation. Sainte-Foy, Québec : Presses de l’Université du Québec.

 

Lesage, M., Raîche, G., Riopel, M., Fortin, F. et Sebkhi, D. (2015). The Internet implementation of the hierarchical aggregate assessment process with the « Cluster » WIFI E-Learning and E-Assessment application – A particular case of teamwork assessment. In Gradinarova, B. (Ed.), E-Learning – Instructional Design, Organizational Strategy and Management. Croatia, Rijeka: InTech Europe. ISBN: 978-953-51-2188-6.

 

Raîche, G., Riopel, M., Lesage, M. et Sodoké, K. (2009). Des normes techniques pour les systèmes TIC associés à l’évaluation des apprentissages. Dans  Blais, J.-G. (Dir.), Évaluation des apprentissages et technologies de l’information et de la communication: enjeux, applications et modèles de mesure. Québec: Presses de l’Université Laval.

 

Martiny, C., et Lesage, M. (2010). Un regard sur le counseling à distance en termes d’efficacité et la perception de l’alliance thérapeutique. En pratique. Septembre 2010 – Numéro 13. OCCOPPQ.

 

Actes de Colloques Révisés par les Pairs / Peer reviewed conference papers

 

Lesage, M., Cherkaoui, O., Abouzaid, F., Poirier, M., & G. Raîche (2007). A Blender Plugin for Collaborative Work on the Articiel Platform. 2007 International Conference on Software Engineering Research and Practice (SERP’07), 2, 333-339.

 

Lesage, M., Cherkaoui, O., Abouzaid, F., Poirier, M., Raîche G., & M. Riopel (2007). Blender Plugin Implementations for 3D Collaborative Work. 2007 IEEE International Conference on Systems, Man and Cybernetics (SMC’07), 2557-2569.

 

Lesage, M., Raîche, G., Riopel, M., & K. Sodoke (2007). Interfaces Modelization in Computerized Adaptive Testing (CAT) Context for Learning Optimization. 2007 World on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare & Higher Education (E-Learn), 342-351.

 

Sodoke, K., Raîche, G., Riopel, M., & M. Lesage (2007). Extending Moodle functionalities to adaptive testing framework. 2007 World on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare & Higher Education (E-Learn), 476-482.

 

Lesage, M., Riopel, M., Raîche, G. & Sodoke, K. (2007). IMS-QTI Sub-standards in Computerized Adaptive Testing. Fourth annual e-learning conference on Intelligent Interactive Learning Object Repositories (LORNET).

 

Lesage, M., Riopel, M., Raîche, G., Sodoke, K. & S. Béland. (2009). Modèles éducationnels pour l’évaluation en ligne. Association Francophone Internationale de Recherche Scientifique en éducation (AFIRSE).

 

Lesage, M., Raîche, G. Riopel, M. & K. Sodoke (2009). Développement de normes d’interfaces usager dans un contexte d’évaluation adaptative par ordinateur soutenant des méthodes d’apprentissage. Conférence de l’Association Québécoise des enseignantes et des enseignants du primaire (AQEP), 1, Québec.

 

Lesage, M., Riopel, M. & Raîche, G. (2010). Collaborative Mode Complex Assessment Tasks in Authentic Context: Theoretical Background, Internet Implementation and Validation. In Proceedings of World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education 2010 (pp. 1096-1105). Chesapeake, VA: AACE

 

Lesage, M., Riopel, M. & Raîche, G. (2010). Cluster Assessment: A Complementary Aspect of Cluster Learning. In Proceedings of World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education 2010 (pp. 1959-1966). Chesapeake, VA: AACE

 

Lesage, M., Raîche, G., Riopel, M., & D. Sebkhi. (2013). Le développement d’une application Internet d’évaluation hiérarchique des apprentissages (évaluation agrégée) selon une méthodologie de recherche développement (R & D). Association Francophone Internationale de Recherche Scientifique en éducation (AFIRSE). ISBN 976-2-9811467-2-4.

 

Sebkhi, D., Raîche, G., Riopel, M., & M. Lesage. (2013). Une première mise à l’essai d’une application Internet d’évaluation hiérarchique des apprentissages (évaluation agrégée) avec des élèves du secondaire dans le cadre des stages III et IV de l’UQAM en accord avec l’approche par compétence du Ministère de l’Éducation des Loisirs et des Sports du Québec (MELS). Association Francophone Internationale de Recherche Scientifique en éducation (AFIRSE). ISBN 976-2-9811467-2-4.

 

Lesage, M., Raîche, G., Riopel, M., Fortin, F. & D. Sebkhi. (2015). L’informatisation du processus de l’évaluation hiérarchique des apprentissages (évaluation agrégée) à l’ère des technologies mobiles (WIFI) : une innovation dans le domaine de l’évaluation des équipes. Association Francophone Internationale de Recherche Scientifique en éducation (AFIRSE).

 

Lesage, M. (2015). Teamwork assessment with several levels of hierarchy: A link between education and management fields. ICEduTech 2015: International Conference on Educational Technologies.

 

Lesage, M., Raîche, G., Riopel, M., Fortin, F. & D. Sebkhi. (2017). L’évaluation des grandes équipes à plusieurs niveaux de hiérarchisation lors de tâches d’évaluation complexes d’équipe: Un défi majeur pour la pédagogie actuelle. Association Francophone Internationale de Recherche Scientifique en éducation (AFIRSE).