Nathalie Loye is a professor specialized in testing and assessment at Université de Montréal, an appointment she has held since 2008. A member of GRIÉMÉtic since 2008, she became head of the organization in 2017 and built a new team around her. Her work focuses on diagnostic assessment, and addresses among other issues the conditions making diagnostic assessment possible, as well as the psychometric models used for analyzing the data produced by diagnostic tests. She is broadly interested in testing models, such as diagnostic classification models (DCMs), the Rasch model and the various models derived from item response theory (IRT). Validity is one of her primary concerns, ranging from definitional issues to implementing validation processes. Her preferred application fields are those of education and health science training. She has a wide expertise in research methodology, including joint research protocols.
Recent publications
Detroz, P., et Loye, N. (2018). Sélection des futurs médecins : sur quelles bases empiriques? Pédagogie médicale, 19(1), 37-50. https://www.pedagogie-medicale.org/articles/pmed/abs/2018/01/pmed160070/pmed160070.html
Béland, S., Cousineau, D, et Loye, N. (2017). Utiliser le coefficient omega de McDonald à la place de l’alpha de Cronbach. Mc Gill Journal of education, 52(3). http://mje.mcgill.ca/article/view/9534
Pennaforte, T., et Loye, N. (2017). Une approche pragmatique de validation en éducation médicale : l’application du modèle de Kane à un outil d’évaluation du raisonnement clinique. In E. Dionne et I. Raiche, Mesure et évaluation des compétences en éducation médicale : Regards actuels et prospectifs (pp. 143-176). Québec, Presses de l’Université du Québec http://www.puq.ca/catalogue/livres/mesure-evaluation-des-competences-education-medicale-3193.html
Loye, N. (2018). Et si la validation était plus qu’une suite de procédures techniques? Revue Mesure et évaluation en éducation, 41(1), 97-123. https://www.erudit.org/fr/revues/mee/2018-v41-n1-mee04281/1055898ar/
Fontaine, S., et Loye, N. (2017). L’évaluation des apprentissages : une démarche rigoureuse. Pédagogie médicale, 18(4), 189-198. DOI : https://doi.org/10.1051/pmed/2018013
Béland, S., Cousineau, D. et Loye, N. (2016). Les dix commandements du nouvel homo statisticus. McGill journal of education/Revue des sciences de l’éducation de McGill. 51, 947-960
Pennaforte, T., Moussa, A., Loye, N., Charlin, B., et Audetat, M.-C. (2016). Exploring a new simulation approach to improve clinical reasoning teaching and assessment: randomized trial protocol. JMIR Research protocol, 5(1). http://dx.doi.org/10.2196/resprot.4938
Dory, V., Gagnon, R., Charlin, B., Vanpee, D., Leconte, S., Duyver, C., Young, M., et Loye, N. (2016). In brief: reliability of case summaries in written examinations of clinical reasoning. Teaching and Learning in Medicine: An international Journal. http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10401334.2016.1190730
Barroso da Costa, C., et Loye, N. (2016). L’engagement professionnel chez les nouveaux enseignants du primaire et du secondaire : une étude canadienne. Revue des sciences de l’éducation, 42(3), 1-35. Doi 10.7202/1036330ar
Loye, N., et Lambert-Chan, J. (2016). Au cœur du développement d’une épreuve en mathématique dotée d’un potentiel diagnostique. Revue Mesure et évaluation en éducation, 39(3). Doi 10.7202/1040136ar
Dumont, K., Loye, N., et Goudreau, J. (2015). Étude exploratoire du potentiel diagnostique des questions d’un test de concordance de scripts (TCS) pour évaluer le raisonnement clinique infirmier (RCI). Pédagogie médicale, 16(1), 49-64. http://dx.doi.org/10.1051/pmed/2015012
André, N., Loye, N., et Laurencelle, L. (2015). Regard actuel sur le concept centenaire de validité psychométrique, sa genèse et ses avatars. Mesure et évaluation en éducation, 37(3), 125-148. Doi 10.7202/1036330ar
Durand, M.-J., Loye, N., Stasse, S., et Dupuis, M.-E. (2015). Dispositif de formation numérique aux 1er et 2e cycles universitaires : structuration, évaluation et perception des étudiants. Dans J.-G. Blais et J.-L. Gilles (Dir.), Évaluation des apprentissages et technologies de l’information et de la communication. Peter Lang.